lauantai 24. tammikuuta 2015

Ihmeitä luonnossa ja puutarhassa



Mitä yhteistä on kävyllä, auringonkukalla ja kaunopunahatulla?
Ehkä paljon tai ei paljon mitään, kasvikunnan tuotoksia kaikki kolme.
Mutta myös luonnon matemaattisia ihmeitä
(matematiikka, ah tuo niin minun kipeä akilleenkantapääni)

Kaikissa noissa voi ihailla kuviota, joka muodostuu kävyn suomuista,auringonkukan siemenistä ja kaunopunahatun kukan keskustan mykeröistä.
Kaikki ne noudattavat Fibonaccin löytämää matemaattista järjestystä,
 lukujono, joka toistuu luonnossa ja taiteessa.
Kuvan suurella kävyllä pitäisi suomuista muodostua 13 ja 21 spiraalia, auringonkukassa esim. 55 myötäpäiväistä ja 89 vastapäiväistä spiraalikierrettä, kaunopunahatussa 21 vasemmalle ja 34 oikealle kiertyvää spiraalia.
Minusta tosi kiehtovaa luonnon neroutta!

Näistä asioista on ollut jokunlainen "haju", 
tykkään katsella tv:stä Prisman dokkareita :)
Pieni pätkä aiheesta oli myös lainaamassani kirjassa:
Tee itse pihaan ja puutarhaan
Kirjassa oli yksi juttu ylitse muiden!
Minä miehelle näytin, että tuon minä haluan!
Melko pian sain idean sijoitettua omaan pihaankin.
Olen ollut aina heikkona salaperäisiin rauniomuureihin,
enpä ole hoksannut aiemmin, että sellaisenkin voi rakentaa itse.

1 kommentti:

  1. Luonnon rakentamat muodot ovat kiehtovia. Monet kasvit ja esimerkiksi mehiläisten pesät ovat käsittämättömän hienoja ja taidokkaita rakennelmia. Kerran melkein hankin talon, koska pihan reunalla oli niin hieno raunioitunut, ehkä vanha siilo. Muistaakseni olen nähnyt rakennettuja raunioita Marketanpuistossa.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...